Direktlänk till inlägg 8 april 2007
Skolan.
Det är ett stort ämne! Skolan är barnens viktigaste miljö efter hemmet. Kanske till och med före hemmet. Där formas de som individer och verkligen inte alltid i den form som man velat forma dem i själva. Det är på gott och ont. Får de en lärare och en klass som är bra är det ju en ständig källa till glädje och tacksamhet.
Har de mindre tur med läraren och klassen är det en ständig källa till oro och irritation.
Det är ett lottospel. Och det känns verkligen inte bra.
Jag har nu alla mina fyra barn i skolan.
Två av barnen har haft en ofantlig tur och fått skolans absolut bästa pedagog.
Först den äldsta och senare nr 2 som fick ta över henne direkt efter storebror. Hon är en fantastisk människa som alltid ägnar massor av energi åt konfliktlösning och problemhantering. Inget problem är för litet eller för stort för henne. Det är hennes största styrka. Barnen får respekt för vem de är och hon gör ett hästjobb. Hon lär dem värdet av att prata om konflikter och att lyssna på varandra och vikten av att få göra sin röst hörd.
Sen är hon dessutom omtänksam och kärleksfull och sist men inte minst en bra pedagog som kan konsten att lära och att göra lärandet hyfsat roligt.
En förälder som jag som fått ha glädjen att följa henne under flera år är till bredden fylld av tacksamhet!
Sen finns det mindre bra pedagoger. Människor som inte har i läraryrket att göra. Man blir inte glad att upptäcka sådant som förälder.
Lärare som tar glädjen och självkänslan ur barnen.
Det är en sådan makt att vara lärare. Att vara flockledare i en grupp med barn.
Jag sätter nästan högre värde i att läraren är en god människa än en bra pedagog. Jag tror tyvärr inte att det alltid går hand i hand.
När barnen är små är lärarens ord mer betydelsefullt än föräldrarnas. Läraren har alltid rätt i barnens värld. Hur viktigt är det inte då att läraren har bra värderingar.
Att han/hon kan hantera alla konflikter som dyker upp i en grupp med barn. Att det blir en trygg och säker plats att vara på.
Det här är tyvärr inte någon självklarhet...
Det är de här frågorna som gör att JAG tvekar om jag skulle klara av att vara lärare.
För vilket jobb det är!!!
Det är ju inte bara att undervisa! Det är ju allt runtomkring också. Fostran av barn som inte är fostrade hemifrån. Skapa lugn i en orolig grupp. Skapa respekt mellan individerna. Skapa självständigt tänkande männsikor.
Att en del lärare sen inte är så bra på IT eller varierar sig eller har ett tråkigt sätt att lära ut, ja det accepterar man bara för att man inser hur övermänskligt tungt deras jobb många gånger är.
Så här tänker jag iallafall.
Det finns många faktorer som spelar in när man ska bedöma om dagens skola är bra eller dålig.
Att skillnaden mellan skolan och världen utanför blir allt större är en faktor.
Här finns det ju saker att göra.
Skolan (=dess personal) MÅSTE vidareutvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Vare sig vi vill eller inte. Även om jag rent känslomässigt skulle vilja ha skolan som en IT-fredad zon, bara för att jag inte vill höja livstempot ytterligare, så inser jag att det är fel väg att gå. Barnen är redan där. De finner skolan oerhört gammaldags och seg i jämförelse med deras tekniskt uppdaterade vardag. Och finns det barn som INTE har all denna teknik tillgänglig hemmen så är det ju ett ytterligare skäl att det ska finnas i skolan! Man klarar sig inte utan den kunskapen idag, like it or not!
En annan faktor som spelar in är bristen på fostran i en del hem. Här vet jag inte hur man ska komma åt problemet. Men faktum är att många lärare är den enda fostraren som en del barn har. Och många lärare får lägga massor av kraft och energi på dessa barn. Tid och energi som borde komma alla barn till godo.
Detta tror jag är ett stort problem. Jag är ju bara en lekman, vore kul att höra lärares åsikt i frågan. Men om det är så som jag tror, borde inte vi då se problemet och lösa problemet genom att sätta in extra resurser i skolan. Ge stöd i form av extra personal till dessa lärare. Det finns väl i viss mån idag, men då handlar det ju mycket om extrainsatta resurser för att lära dessa barn att läsa, räkna osv...
Kanske måste resurserna ökas väsentligt och vi måste inse att det inte räcker med en klasslärare idag. Det kanske ALLTID måste vara fler. Eftersom så mycket tid måste gå till annat än rent skolarbete...
Det är lätt att klaga på lärare. Men om vi föräldrar är riktigt självkritiska så borde vi kunna se att det råmaterial vi skickar till skolan idag, i form av våra barn, inte är av samma sort som för xxx antal år sen då skolan av idag skapades.
De barn som kommer till skolan idag kräver helt andra resurser, de har en helt annan inställning till skolan än vad vår generation hade och bör därför bemötas på ett annat sätt. Jag har inte svaret på hur och vad som behövs men känner mig ganska övertygad om att det behövs en rejäl uppdatering. Mer datorer är ett konkret exempel. I Piteåtrakten har de läsinlärning enligt någon dansk pedagog, endast med datorer och egentillverkat material. Barnen får skriva på datorn, skriva sina egna böcker och skapa i svenska på ett nytt uppdaterat sätt.
Jag förstår att det inte går att ändra allt i ett käringkast men det går för långsamt på många skolor! Rektorer och skolchefer ute i kommunerna är de första som ska sändas på kurser och få inspiration att genomföra nya arbetssätt i skolan.
Sen är det bara att ta in vikarier och skicka alla lärare på It-utbildningar och andra kurser.
Jag vet inte hur marknaden ser ut, jag är bara en insnöad fyrabarnsmamma, men det borde ju vimla av nya pedagogiker och nya synsätt på alla möjliga inspirerande kurser runt om i landet.
Mer pengar till skolan, mer utbildning av lärarna, uppdateringsutbildningar varje år, och upp med lärarlönerna många snäpp och vips har man höjt statusen också. Annat sätt att höja status på ett jobb finns väl inte! Det är väl inget att hymla om. Vill man höja status på ett yrke måste ju lönerna upp.
Suck.
Vad tröstlöst det känns...
Sen skulle det behöva införas ämnen som innehöll miljöförstöring och människorättsliga frågor också. På schemat, året om. Lika viktigt som att läsa och räkna borde det vara att veta vad som är skadligt för miljön och vad det finns att göra. Och hur man behandlar varann och hur man lever runt i världen. Förståelse och tolerans.
Äh, flummigt, tycker nog en del. Men om inte våra barn lär sig det hemma var ska de då lära sig det?
Och är det inte viktiga frågor som de som ska ta över måste kunna allt om.
Nej, jag svävar ut för långt märker jag.
Bryter här och nu. Kan inte avgöra om jag fått fram mina tankar, eller bara skrivit en massa ord efter varann...
HÄR finns jag nu! Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...
Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!! I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...
Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka! Tvätt som inte s...
Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...
Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.) ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | |||||||||
|